Messcherpe fragmenten
Een tentoonstelling bekijken in tijden van lockdown(s) heeft iets weg van […]
Een tentoonstelling bekijken in tijden van lockdown(s) heeft iets weg van […]
BAK is in transitie; het platform voor hedendaagse kunst en theorie in […]
Het door BAK, basis voor actuele kunst, georganiseerde symposium The Real Estate of Education markeerde het laatste weekend van de onderzoekstentoonstelling Learning Laboratories: Architecture, Instructional Technology, and the Social Production of Pedagogical Space Around 1970. De tentoonstelling, ontwikkeld door kunsttheoreticus, schrijver en curator Tom Holert, neemt een aantal casestudies van progressieve pedagogische experimenten uit de […].
Sinds 2013 verkent Nicoline van Harskamp ‘Englishes’ – de verschillende versies van de Engelse taal zoals zij door niet-native speakers gesproken wordt. In de tentoonstelling Englishes analyseert zij de klasse- en machtsstructuren die met taal gepaard gaan.
De aarde, van wie is die eigenlijk? Mogen wij ons de grondstoffen die zich in de aarde bevinden zomaar toe-eigenen? En welke rechten heeft de natuur zelf? Antwoorden op deze vragen zijn van grote invloed op onze
De laatste editie van dansfestival Springdance in Utrecht richt zich op de interactie tussen hedendaagse dans en beeldende kunst. Dat onderwerp is natuurlijk niet nieuw, maar speelde dit jaar een grote rol in musea, galeries, theaters en vooral het werk van kunstenaars zelf.
Tegenover de kunstenaar staat een man. Hij vraagt: “Waarom doe je dit? Hoe leg ik dit uit in het buitenland?” Christoph Schlingensief (1960-2010), Duits theatermaker, filmer en kunstenaar bijt het ’m nog net niet toe: “Waarom vertel je ze niet de waarheid?”.
De Occupy Wall Street-demonstraties hebben ook Utrecht bereikt. ‘Occupy Utrecht’ staat op een bord bij een paar tentjes bij het stadhuis.