Redactioneel #125

Marjolein van de Ven

Tubelight bestaat in 2023 vijfentwintig jaar en voor de open call van TL#125 nodigden we auteurs uit bijdragen in te sturen rondom het thema ‘feest’. Een goed feest heeft een onverklaarbare magie, aldus Zazie Duinker.

Onderweg naar ergens

Jorien Kleine Deters

De supermarkt, de wachtkamer bij de tandarts, het vliegveld, een lift: zomaar een aantal voorbeelden van plekken van passage. Ze zijn steriel, onpersoonlijk en de relaties tussen de mensen zijn toevallig.

RijksakademieOPEN 2016

Miriam van Ommeren

Na jaren RijksOPEN (en tussendoor wat bezoekjes aan bevriende residenten) verdwalen in de immense kazerne aan de Sarphatistraat: het lukt me nog steeds. Gelukkig houdt mijn vaste ‘bezoekmaatje’ wel goed bij welke gangen er nog bevochten moeten worden en naar welke hidden studio’s nog gezocht moet worden.

Gevangen herinneringen

Lucy Versloot

De Oude Kerk in Amsterdam is een plaats waar de eindigheid van het bestaan op een tastbare manier zichtbaar is, maar waar tegelijkertijd het leven doorgaat in het hiernamaals. In de tentoonstelling Once in a Lifetime komt deze religieuze achtergrond samen met elementaire levensvragen die vandaag de dag nog voor veel denkwerk zorgen.

Zonder licht geen schaduw

Jorien Kleine Deters

“Je hebt een duistere zijde waar ik heel erg in geïnteresseerd ben, maar die duistere zijde ontstaat alleen als je ook een lichtere zijde hebt,” verklaarde kunstenaar Marc Bijl aan ARTtube tijdens zijn tentoonstelling Urban Gothic in 2012. In zijn vroege werk reageert Bijl vooral op de globalisering van de economie en op de machtsrelatie tussen het individu en de overheid.

Hoe kritiek is de kunstkritiek?

Esmee Postma

Om de zoveel tijd duikt de discussie weer op; wat is de stand van de kunstkritiek heden ten dage? Waar gaat het naartoe met deze tak van sport en waar zou deze naartoe móeten gaan? Wat zijn de bedreigingen voor de criticus