Op dinsdag 14 januari hield Adam Kalkin een lezing in Den Haag, georganiseerd door Stroom. Stroom nodigt regelmatig kunstenaars uit die zich op het grensgebied van beeldende kunst en architectuur bewegen of architecten die de ‘vrije ruimte' van de beeldende kunst opzoeken. Adam Kalkin is van oorsprong architect maar hij doet vooral wat hij leuk en fascinerend vindt en laat dat dan in een kunstcontext zien. Nonchalant en met een wat onverschillige houding liet Adam Kalkin via zijn Mac pagina's uit zijn nieuwste boek zien. Hij zat midden tussen het publiek dat naar het scherm voorin de zaal keek, en gaf snel en summier commentaar bij de beelden uit zijn boek ‘Architecture and Hygiene'.
Het was een fascinerende wereld die zo, wat vluchtig, aan ons voorbij trok: zijn eigen huis, een nietszeggende woning, gebouwd rond de vorige eeuwwisseling, waar hij een prefab hangar omheen zette. Het hele huis staat als het ware in een grote hal, wat eens buiten was is nu binnenruimte geworden, afgeschermd van regen en wind maar zonder de beschutte kwaliteit van een huis.
Een auto met daarin een collectie kleine site-specific kunstwerken die op verschillende manieren door de bezoeker bekeken kunnen worden. De curator rijdt met zijn ‘Car Museum', de wereld rond en toont zijn collectie op parkeerplaatsen.
Dog Lifter, een installatie waarin een man een hond ophijst via een katrollensysteem. Van deze performance is een video gemaakt die je kunt bestellen op www.architectureandhygiene.com, de website van Adam Kalkin. Een sportschoen met een zool van allemaal kleine laagjes. Elk laagje bevat een beeltenis en al lopend verslijt de ene laag en wordt het volgende beeld zichtbaar; een uiterst langzame film ontrolt zich, een ‘Sole film'. ‘One bird teaching another bird to say…' waarin een mechanische vogel een echte papegaai leert spreken.
Huizen gebouwd van containers en nog heel veel meer…
Veel van wat Kalkin liet zien deed denken aan jongensprojecten: aan auto's sleutelen, hutten bouwen en grapjes met techniek uithalen. Kalkin is een onderzoeker, van objecten, materialen en ideeën. Hij recycelt een huis, een hangar, maar ook containers en een slurf waarmee de reiziger van de pier in het vliegtuig kan stappen. Hij vertelde tijdens de lezing dat hij ervan houdt om het ene om te zetten in het andere, zoals het transformeren van idee uit de literatuur naar de realiteit.
Kalkin wekte tijdens de lezing de indruk vooral bezig te zijn met wat hem interesseert en zich niet te storen aan afgebakende vakgebieden. In zijn architectuur lijkt hij daarbij op zoek naar absurde, fragmentarische, paradoxale mogelijkheden, in plaats van naar fuctionele en esthetische oplossingen. Hij is niet geïnteresseerd in ‘ontwerpen', maar wil graag verrast worden door de consequenties van een ingreep. Zoals door de ruimtes die ontstonden bij het plaatsen van een hangar over zijn huis.
ADAM KALKIN