De naald en de rand – videokunst kijken in tijden van lockdown

Maarten Buser

De musea zijn gesloten en in mijn Facebookbubbel wordt druk gesproken over virtuele musea; iets waar een schilderende kennis niets van moet weten. Voor velen is een plaatje van een schilderij wel voldoende om het kunstwerk over te brengen, luidt zijn kritiek[; een begrijpelijk sentiment getuige de gretigheid waarmee initiatieven als Google Arts & Culture opgepikt zijn door kunstliefhebbers en de media.

Ons verloren land

George Vermij

Péter Forgács’ werk is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis. In zijn films en installaties komen het verleden en de verschillende manieren waarop een tijdsgewricht wordt vastgelegd terug.

De extreme expressie van de giallo

Bob van der Sterre

De nieuwe film Berberian Sound Studio van regisseur Peter Strickland (1973) brengt ons terug naar de jaren zeventig, toen het giallo-genre in Italië gouden tijden beleefde. In de film wordt de geniale Britse audiotechnicus Gilderoy door regisseur Giancarlo Santini gevraagd om de audiotrack van een film te produceren.