Twee veelgehoorde redenen om niet naar een beurs te gaan zijn de drukte en de slechte kunst. Dat laatste is zeker niet altijd per definitie waar. Daarom in 500 woorden een tour langs goede, conceptuele, experimentele, vaak niet echt commerciële kunst op Art Rotterdam. De nummers in dit artikel corresponderen met die op je plattegrond. Met deze tour kan je doen alsof je in een druk en warrig ingericht groot museum bent, waarbij je nu eenmaal vaak op tenen trapt als je achteloos wat kijkafstand tot een werk wilt nemen.
Via wat wel de meest slechte beursingang ter wereld moet zijn kom je binnen in de New Art Section voor jonge galeries. Geniet bij Arcade (72) van het slungelige werk van Maria Zahle: vormen in badzeep-achtige kleuren die nog wel suggereren aan bruikbaarheid maar dat duidelijk niet zijn. Draai 180 graden en vind bij Sommer & Kohl (74) de betonnen uitsparingen van de Nederlander Jaroen Jacobs. Trek een diagonale lijn naar Jeanine Hofland (76) voor de humoristische presentatie van Rumiko Hagiwara. Steek via lift en WC door naar deel twee van de benedenruimte. Meteen links zit Torri (70) met een prachtige installatie schilderijen van Jean-Baptiste Bernadet.
Ga dan diagonaal links en kijk even achter de muur van Rod Barton Gallery (67) voor een klein werkje van Bas van den Hurk. En dan een trits sterke presentaties: op 66 zit VidalCuglietta met een solopresentatie van de in Brussel wonende Miks Mitrevics, meteen gevolgd door Galerie Tatjana Pieters (65) met een al even sterke solo van de Belg Adriaan Verwée, dan New Galerie (64) die met Ryan Trecartin en Lizzie Fitch goed aansluit bij de tentoonstelling bij MAMA in Rotterdam en de rij wordt gesloten door Lüttgenmeijer (63) die straf werk toont van George Henry Longly.
Boven, op de verdieping met de meer gevestigde galeries, is het soms wat meer zoeken en vaker het hoofd gebogen houden. Bovenaan de eerste trap kies je links, gaat het hoekje om et voilà, twee mooie werken van Valérie Mannaerts bij Elise Platteau & Cie Galerie (45). Van hieruit ga je schuin links naar Office Baroque Gallery (11) met een ingetogen groepsopstelling van onder andere Kirsten Pieroth die boeken kookte en het kookvocht in potjes en bokalen deed.
Ever verder rechtdoor bij Peres Projects (15) hangt een indrukwekkend werk van Amy Dicke. Steek hier recht over en vindt bij Martin van Zomeren (28) een groepstentoonstelling die opvalt door het materiaalgebruik van onder andere Navid Nuur, Martijn Hendriks en Katja Mater. Ga terug naar Peres Projects, loop rustig rechts met de bocht mee en vind daar aan het einde van de gang bij Ellen de Bruijne Projects (21) een verrassende duopresentatie van Klaas Kloosterboer en Suchan Kinoshita.
Weer rechts mee de bocht om halt houden bij Galerie Micheline Szwajcer (31) die een goede verzameling Belgische kunstenaars presenteert: Ann Veronica Janssens, Jos de Gruyter & Harald Thys, Koenraad Dedobbeleer. Rechts de hoek om en bij Fons Welters (36) aan de buitenmuur even de twee metalen muurwerken van Magali Reus bekijken. Dat was het. Draai 180 graden en je staat voor de bar. Welverdiend.