Popping up in Ooststellingwerf

Rudy Hodel

Ze hebben prachtige namen, de liedschrijvers en popgroepen van Ooststellingwerf: Killing Bunny, Chocolate Moose, Ebdorphin, D-Rust etc… Maar niemand kende ze of gaf ze een podium. Totdat Georgina Starr, als een soort goede fee van alles dat zingt of muziek maakt, opdook in deze regio, op de grens tussen Friesland en Drenthe. En nu hebben ze opgetreden in de open lucht en een gezamenlijke CD op hun naam geschreven: ‘Popping up in Ooststellingwerf’ (A project for Ooststellingwerf by Georgina Starr). De sociale sculptuur die Georgina Starr voor het project ‘In Verbelinge’- Kunst op basis van verhalen in het Stellingwerfs realiseerde, is gelukkig geen uitzondering op deze nogal ambitieuze manifestatie in deze Friese gemeente. Ook de andere deelnemers Allen Ruppersberg, Carlo Mistiaan, Sjaak Langenberg, Job Koelewijn, Atte Jongstra en het duo Gerard Groenewoud/Tilly Buij bewijzen in en om de plaats Oosterwolde, dat hedendaagse kunst in de openbare ruimte waarachtig engagement vraagt.

Ten eerste is daar het directe contact met de bevolking. Zo is de even complexe als fascinerende bijdrage van Allen Ruppersberg gebaseerd op drie vragen, die hij middels een enquête aan het publiek heeft voorgelegd: Wie is de belangrijkste persoon, wat is de belangrijkste locatie in de gemeente en wat is het belangrijkste boek in het Stellingswerfs? De complexiteit begint al met het feit dat de bevolking niet één persoon maar ‘de vrijwilliger’ aanwijst als de belangrijkste persoon.

Ruppersberg ziet zijn project als “een voorstel voor de samenwerking tussen de kunstenaar en zijn publiek en voor een gecombineerde zoektocht naar het onbekende beeld van Ooststellingwerf”.

Niet minder conceptueel werpt Sjaak Langenberg zich op als een soort cultureel antropoloog en hoeder van de lokale (orale) geschiedenies, die al dan niet door de warme deken van de huidige welvaart dreigt te verstikken. Hij realiseerde ‘de Voetnoot’, een hilariche, moderne versie van de plaggenhut aan de rand van een nieuwbouwbuurt in Oosterwolde, waar een gids (oude) verhalen vertelt, waar een ‘overdosis authenticiteit’ gecelebreerd wordt en waar – voor degene die het echt wil beleven -overnacht kan worden (kosten ƒ 40,00 p.p.).

Contact met de lokale bevolking zoeken ook Gerard Groenewoud en Tilly Buij. De reusachtige, rode opblaasbeer, die de verbeelding van de mythische boeman ‘Beu’ is, blijft niet op één plaats, maar duikt iedere dag op een andere plaats in de gemeente op, waar de lokale bevolking voor een groepsportret wordt uitgenodigd. (“De dôrpsbewoners (verienings, schoelekiender en zo wat henne) wo’n nuugd veur een ‘groepspetret mit Beu’, die dan bi’j et dôrpshuus of kefé daelezet is.”)

De meest spectaculaire bijdrage aan ‘In Verbelinge’ komt van Job Koelewijn. Zijn bioscoop met open achterwand / filmdoek op een kruising van 2 plattelandswegen maakt je zo bewust van de reële plek – de werkelijkheid van het platteland – dat de luide filmmuziek van Ennio Morricone’s hit ‘Once upon a time in the West’, deze plek alleen maar lijkt te bevestigen. Wie daaronder lijdt of bezwijkt, dient even een plaatsje op te schuiven, om te merken dat de kijker, iedere kijker, de regisseur van zijn film, zijn eigen leven is. Zo is ‘een filmisch gezicht op Ooststelling-werf’ een soort zelfonderzoek geworden en een prachtige metafoor voor de kunst die dit zeer geslaagde project te bieden heeft.

Tot en met 3 oktober, voor informatie tel 058 2343434