Indian Summer 2015 – Omer Fast

Menno Dudok van Heel, Thomas Stokmans
Indian Summer 2015 - Omer Fast

Ten overstaan van een bomvolle zaal spreekt de Israëlische kunstenaar Omer Fast over zijn werk. Fast werd als schilder op de kunstacademie aangenomen. Deze carrière mislukte naar eigen zeggen volledig. Hij was een vreselijke schilder. Zelfs zijn ouders wilden zijn werk niet ophangen waardoor het thuis in de kelder belandde. Toen Fast aan het begin van deze eeuw de videocamera ter hand nam kreeg zijn werk vorm. Niet alleen in het opnemen maar ook in het bewerken en (her)structureren van geschoten materiaal heeft de kunstenaar de afgelopen decennia naam gemaakt in de internationale kunstwereld.

Mislukking is een terugkerend element. Een vroeg werk legt de façades van woonhuizen in het Amerikaanse stadje Glendive vast. Toen Fast met de opnamen aan de slag wilde kwam hij er achter dat er alleen beeld en geen geluid op de tapes stond. Dit mankement wist hij naar voren te halen als uitgangspunt van het werk. In de installatie van Glendive Foley speelt Fast als een ‘Geräuschmacher’ zelf het geluid en filmt zichzelf daarbij. Behendig weet hij het publiek in De Ateliers in zijn verhaal mee te trekken door eerst de gefilmde beelden te tonen en later de opnames waarin de kunstenaar in een geluidsstudio te zien is.

Terug in New York huurt hij videobanden van bekende films uit de populaire filmgeschiedenis zoals The Terminator, om ze vervolgens thuis met een ingenieus systeem, een plakbandje, over te dubben met poëtische teksten. Een onwetende kijker zal het niet opvallen, een ander zal hopen een kunstwerk als deze te kunnen bemachtigen bij de lokale videotheek. Toen een curator hem vroeg waar zijn werk te zien was repliceerde Fast: huur The Terminator in de videotheek en je komt mijn werk tegen. En jawel: tussen de beelden van Arnold Schwarzenegger door hoor je een door Fast ingesproken tekst.

In een grote stap eindigen we bij recente projecten, die grootser, professioneler en een stuk minder komisch uit de verf komen. Spielberg’s List, The Casting en 5000 Feet is the Best gaan over concentratiekampen, drones, oorlog en slachtoffers op alle niveaus. Waar komt deze ommekeer vandaan? Hoe zijn de grote producties tot stand gekomen? Waarom de keuze voor een combinatie fictie en realiteit? We zien veel maar krijgen weinig antwoord, een tekort aan tijd speelt een rol. Misschien moeten we ook niet teveel weten. De afstand tussen kunstenaar en publiek past ook bij het werk van Fast. De eigen interpretatie is mogelijk het belangrijkste element in het werk.

In deze rubriek berichten Thomas Stokmans en Menno Dudok van Heel over de zesdelige lezingenserie in De Ateliers. Volgende week, dinsdag 10 november, Nina Canell om 17:00 uur. Reserveren kan via office@deateliers.nl