En dan

Jaap Röell
Dominique Teufen, OFFICE DAYDREAM

De bekende uitspraak van Henry Ford dat de T-Ford in alle kleuren kon worden geleverd zolang het maar zwart was, is ook van toepassing op de installatie die de Zwitserse Dominique Teufen (1975) in Utrecht laat zien, als het maar grijs is.

Grijs in alle nuances, opgebouwd uit zwart en wit. Daar is niets saais aan, integendeel. De kleuren spatten er in feite vanaf voor wie wil kijken en zich wil laten meeslepen in de oceaan van kleurschakeringen, zolang het maar een van de ontelbare accenten van grijs is. 

Teufen heeft haar installatie bij Moira in Utrecht opgebouwd rond een imaginaire kantoorruimte: grijze Heugaveld tapijttegels, grijze ladekasten, stoel, ordners, prullenbakken vol met grijze papieren, zelfs een grijs gemaakte plastic fles Ajax vloerreiniger; maakt alle afwasbare oppervlakten snel en streeploos grijs. Aan deze installatie geeft ze de omineuze titel Office Daydream.

Je ziet de af en toe weemoedig uit het raam (volgens contract één maal per twee maanden door de glazenwasser gelapt) starende ondergewaardeerde secretaresse dromen over haar grijze prins op een appelschimmel. De foto van het paard hangt aan de witte muur. Alleen de treurig makende verlepte kamerplant in de hoek van de kantoorkamer ontbreekt. Bij Teufen springen enkele madeliefjes, vanzelfsprekend grijs, uit het kantoorbrede tapijt.

Zij houdt van grijs: het is allesomvattend, alles in zich hebbend. In de installatie plaatste ze een bord waarop schematisch alle Golden Artist Colors zijn vermeld zoals rood, oranje, violet, blauw, groen, maar dan in grijs uitgevoerd. Een fascinerend schema van een kleurenpalet van de eindeloze reeks van licht naar donkergrijs en weer terug. Je leest de kleur, je ziet grijs. Een grijze regenboog.

Teufen is in 1999 naar Nederland gekomen om artistieke vrijheid te zoeken aan de Rietveld Academie. Daarvoor studeerde ze een jaar aan de Kunstacademie in Basel maar vond het er te schools. Na de Rietveld is ze een paar jaar gaan reizen – Australië, Verenigde Staten, er staat bij Moira ook een grijze doos met grijze koffers en een grijze wereldkaart – om vervolgens in 2010 haar MA Fine Arts aan de St. Joost Academie in Breda af te ronden.

Het ultieme bewijs van de kleurrijkheid van grijs levert Teufen in haar werk American Sunset. Zij zag ergens in Amerika een op het trottoir gevallen ijsje. Het smolt. Ze maakte er een foto van. De vele kleuren van de ondergaande zon werden weerspiegeld in het smeltende ijsje. Die foto heeft ze helemaal grijs gemaakt maar op de achterkant ervan de drie primaire kleuren – blauw, geel, rood – in neonverf aangebracht. De foto hangt 9 cm van de witte muur. Als je er schuin voorstaat zie je de neonkleuren op de achterwand schemeren alsof ze uit de grijze voorkant van het gefotografeerde ijsje voortkomen. Het bewijs is geleverd; grijs is de moeder van alle kleuren.

Dominique Teufen, GOLDEN ARTIST COLORS
Dominique Teufen, AMERICAN SUNSET