STARTEL beantwoordt vragenlijst

Zaaloverzicht VLIEGBEWEGINGEN

Welke (bovennatuurlijke) gave zou je graag willen hebben?
Wij zouden graag kunnen toveren.

Kun je je meest recente extatische visuele ervaring beschrijven?
Toen we in het S.M.A.K. te Gent twee jaar geleden de grote overzichtsexpo van Paul McCarthy zagen. We zijn grote bewonderaars van McCarthy en waren totaal overweldigd door de intensiteit van zijn werk.

Welk, van al je werken door de jaren heen, is je favoriete? Waarom? Omschrijf het.
Ons favoriete werk is Ephemeris: een Duits romantisch gedicht van 2.10 m x 1.80m waarvan de tekst door vliegen is samengesteld. Het was in eerste instantie een tijdelijk werk voor een groepstentoonstelling in Arti et Amiticae in 2000, met onder andere werk van Damien Hirst. Wij werkten toen voor het eerst met vliegen, die een gedicht op de wand vormden. Onlangs hebben we dit werk gereconstrueerd, met speldjes in een vitrine.

Kun je een filmscène beschrijven die je in het bijzonder geraakt heeft?
Een scene uit Fellini’s Amarcord (1973). Het is een typische Fellini-film, over het opkomend fascisme in Italie, en vooral een familiegeschiedenis. In de film zit een jonge man in de top van een boom, terwijl hij continu schreeuwt: ‘Ik wil een vrouw’. Zijn vader probeert hem tevergeefs naar beneden te krijgen. Het is een grappige, maar tegelijkertijd dramatische scene.

Welke kunstenaar, dood of levend, zou je het liefst jouw tentoonstelling zien bezoeken?
Leonardo da Vinci. Net als STARTEL was hij gefascineerd door wetenschap en kunst. We voelen ons verbonden met het idee dat je je onbeperkt bedient van allerlei media. Alles is toegestaan, de mogelijkheden zijn grenzeloos, je gebruikt alles wat je maar fascineert.

Als je een kunststroming of -beweging voor eeuwig uit de geschiedenisboeken kon schrappen, welke zou dat dan zijn, en waarom?
Het magisch realisme. Deze schilderkunstige stroming zit zo volgepropt met filosofische verwijzingen, elementen uit de antieke Oudheid en Griekse mythologie dat het vermoeiend is. Het zit zo vol, wij zijn daar allergisch voor.

Beschrijf je ideale expositiebezoeker.
Iemand die zich met een open blik onderdompelt in alles wat er te zien en beleven is.

En je ideale expositieruimte?
De ideale expositieruimte is de Verbeke Foundation in Kemzeke, België. Een eldorado voor biokunst opgezet door Geert en Carla Verbeke.

Hoe zou je deze expositie uitleggen aan je ouders?
Sorry, pa en ma, het komt niet door jullie dat we van vliegen houden en ze kunst voor ons laten maken.

Wat wil je dat de bezoekers van je tentoonstelling vooral niet missen?
Dat het bestaan een gevecht is om te leven en dat dit gevecht in onze tentoonstelling gesymboliseerd wordt door het kortstondige leven van de vlieg.

Wat wil je dat de toeschouwer níet ziet?
De toeschouwer hoeft de pijn en moeite niet te zien die we hebben doorgemaakt om deze tentoonstelling met vliegen te realiseren.

Wat zou je aan het doen zijn als je geen kunstenaar was?
Dan zouden wij alleen nog maar muziek maken. Nu moeten we onze tijd verdelen tussen kunst en muziek maken.

STARTEL is Jan Starken (1956) en Mark Schotel (1965). Het duo installeerde in Retort een steriele afgesloten omgeving van gaas en transparante buizen waarin vliegen door middel van lok –en kleefstoffen en fluorescerende lampen naar naamborden worden geleid.

Vrijdag 4 februari 19 uur houdt prof. Marcel Dicke van Wageningen University een lezing over het nut van de vlieg in ecosystemen en de vlieg als filosofische metafoor.

Op 14 jan opent de Verbeke Gallery in Antwerpen, de eerste galerie ter wereld die zich louter toelegt op bio art met een groepsexpo met o.a. STARTEL

McCarthy in S.M.A.K, Gent