T
U
B
E
L
I
G
H
T
 
T
U
B
E
L
I
G
H
T

Wij wachten moedig

Een beeld van 1,60 meter groot zit in een inham boven de entree van KunstFort Asperen. Een fort dat ooit gebouwd werd als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, waar soldaten wachtten op een vijand, die nooit kwam. De sculptuur boven de inham is een reusachtige figuur, voorzien van een grote romp met tentakels gemaakt van

Onverwachte perspectieven

Jasper Niens (1980) is een ontregelaar in hart en nieren. Hij bouwt grootschalige, architecturale installaties die de indeling en het gebruik van bestaande ruimtes bepaald niet ongemoeid laten. Zo liet Niens de bezoekers van

Geschiedenis is altijd van nu

Voor het eerst in het tweehonderdjarig bestaan van de linies vormen drie forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam het decor voor een internationale kunstmanifestatie. Gimme Shelter: forten en ficties in Laagland combineert

Lachen om de vijand

Voor Gimme Shelter maakte Dick Verdult het werk Happy Thatchercide, waarin hij Margaret Thatcher en haar rol in de Falklandoorlog op geestige, maar tegelijkertijd ernstige wijze als onderwerp neemt. Het Falkland-conflict vond plaats

Collectieve bewaarplaats

Een vervallen bunker, de muren vol met informatieposters van op het oog niet het meest moderne wapentuig. Op de voorgrond, centraal in beeld, een oude man die lesgeeft over verschillende typologieën van schuilkelders en de benodigdheden bij de inrichting ervan. Hij lijkt

De terugkeer van de ruiters

Ze waren nog gewaarschuwd om te allen tijden de drie B’s te vermijden: baby’s, boten en beesten. Te onvoorspelbaar om te filmen. Maar kunstenaarsduo Hertog & Nadler sloeg het advies in de wind. Vier paarden namen plaats op een

Verleiding, sjamanisme en erkenning: een interview met AA Bronson

Kunstenaar, curator, schrijver, genezer, mentor: er zijn behoorlijk wat labels van toepassing op AA Bronson (Vancouver, 1946). In 1969 was hij één van de oprichters van het anarchistische kunstenaarscollectief General Idea. Na de vroege dood van zijn partners door

Moderne middeleeuwen

‘Welcome to the castle! Welcome to the oldest castle of Amsterdam, of the Netherlands, of the world!’, klinkt het als je de expositieruimte W139, hartje Amsterdam binnenstapt. En zo ben je van een straat vol toeristen, dagjesmensen en gehaaste Amsterdammers ineens in

Korrel, damp, straal

Het boek Textures of the Antroposcene openslaan is hetzelfde als een onontgonnen gebied binnenlopen. Er is veel te zien. Je hebt geen idee van het einde. Er is onverwachts te verwachten. En dat allemaal zonder kaart of ANWB-paddenstoel. Het is het tegenovergestelde van een wereld die

Doeken die nog steeds leven

Zes reusachtige schilderijen domineren de muren van de serene ruimte, als abstracte glas-in-loodramen in een postmoderne kerk. Grillige vormen in aardse kleuren: geel, bruin, roestkleurig en zwart, soms een vleugje paars. De doeken zijn niet beschilderd, maar handmatig bewerkt met synthetische resin, en dertig jaar na voltooiing lijken ze voor je ogen nog steeds

1 2 3 4 5 ... 120 >>