T
U
B
E
L
I
G
H
T
 
T
U
B
E
L
I
G
H
T

Relikwieën uit dictatoriale tijden

De Totalitarian Art Gallery in Amsterdam heeft de laatste tijd vaak het nieuws gehaald. In 2014 bijvoorbeeld, toen oprichter en voorzitter van Federatief Joods Nederland, Herman Loonstein, de galerie-eigenaar aanklaagde wegens het op voorraad hebben en verkopen van Hitlers boek Mein Kampf. In 2015 ontstond er opnieuw ophef om de verkoop van Mein Kampf vanuit de galerie, ditmaal om een zeldzame uitgave met persoonlijke boodschap van Adolf Hitler die mogelijk vervalst is. De galerie staat met deze perikelen in de spotlights, maar zelden of nooit belandde de galerie op de kunstpagina’s van de kranten. Is dit terecht?

Gevangen herinneringen

De Oude Kerk in Amsterdam is een plaats waar de eindigheid van het bestaan op een tastbare manier zichtbaar is, maar waar tegelijkertijd het leven doorgaat in het hiernamaals. In de tentoonstelling Once in a Lifetime komt deze religieuze achtergrond samen met elementaire levensvragen die vandaag de dag nog voor veel denkwerk zorgen.

Besluitloze objecten?

Vanaf het moment dat we wakker worden begint onze interactie met de materi‘le wereld om ons heen. In de vorm van een klap op de wekker, de warme dekens die ons uitnodigen om nog even in bed te liggen, of de klok aan de muur die ons dwingt om op te staan. Ook de rest van

De esthetiek van de bètawetenschap

Iedereen weet wat bacteriën zijn en dat de aarde rond de zon draait in een uitgestrekt heelal. Toch zouden we hier zonder wetenschap geen notie van hebben. Nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen nestelen zich vaak pas na lange tijd in ons voorstellingsvermogen. Als het aan Marthe Zeevenhooven, initiator en curator van New Realism: The Gaze of Science, ligt, kunnen kunstenaars ons daarbij helpen.

Een vriendschappelijke wedstrijd

Laten we een balletje opgooien over interactie. Gedachten uitwisselen, ideeën heen en weer over de tafel. Ping pong. Met ‘transACTION’ als het thema van de nieuwste Sonsbeek tentoonstelling in Arnhem, lijkt de pingpongtafel een passende metafoor. De Filipijnse kunstenaar Louie Cordero zette er zelfs een aantal neer in park Sonsbeek. Hier tussen het kalme groen van het park, vormen ze een opvallende uitnodiging voor bezoekers om elkaar op een speelse manier te ontmoeten. Dat is in ieder geval de inzet van het Indonesische curatorencollectief Ruangrupa met deze editie van Sonsbeek: het creëren van een minisamenleving waarin ontmoetingen tussen mensen en hun verhalen centraal staan.

Autofossielen

'Autokerkhof' is een prachtig woord. Het is misschien wat gekscherend bedoeld, maar er zit iets liefkozends in. De mens neemt afscheid van zijn trouwe auto, die rustig mag gaan roesten achter een schutting langs de spoorbaan. Ook tijdens zijn leven wordt de auto omringd door mensenliefde: we poetsen het blik tot het glimt, we geven een

Wat als het water komt?

In de verre toekomst zijn de poolkappen gesmolten en staat de hele aarde onder water. Slechts enkele mensen hebben deze overstromingen overleefd en trotseren het water op vlotten, op zoek naar het laatste stukje vaste grond. Dit post-apocalyptisch wereldbeeld ligt ten grondslag aan de tentoonstelling Next Flood. Nog even en we stoten met z’n allen zoveel CO2 uit dat de aarde definitief opgewarmd raakt. De zeespiegel zal stijgen, en wat dan?

Geschiedenissen, herinneringen en geheime plekken

Op de vloer van Kristina Benjocki’s atelier op de Van Eyck Academie liggen 10 wandkleden van 250 x 150 cm uit haar project Study of Focus (2014). Op de kleden zijn uitvergrote fragmenten uit geschiedenislesboeken uit voormalig

Zonder licht geen schaduw

“Je hebt een duistere zijde waar ik heel erg in geïnteresseerd ben, maar die duistere zijde ontstaat alleen als je ook een lichtere zijde hebt,” verklaarde kunstenaar Marc Bijl aan ARTtube tijdens zijn tentoonstelling Urban Gothic in 2012. In zijn vroege werk reageert Bijl vooral op de globalisering van de economie en op de machtsrelatie tussen het individu en de overheid. Hij maakt daarbij gebruik van visuele elementen uit de punk- en gothicscene en het anarchisme. Als we het aankondigingsbericht van NP3 mogen geloven laat de ex-kraker en rebel echter dit keer zijn zachte kant zien in zijn dubbelexpositie Blurry Conflicts I & II in de kunstcontainer M0Bi en Bur0 Groningen.

Verandert het etnografisch museum?

Knalgele tekstborden staan verspreid door het Tropenmuseum. Ze tonen kritische reacties op de permanente tentoonstellingen. De tekstborden zijn, samen met een conferentie, onderdeel van Decolonize The Museum (DTM), een initiatief van Tirza Balk, Simone Zeefuik en Hodan Warsame. Het doel van het initiatief is het bevragen van

1 2 3 4 5 ... 125 >>