Indian Summer 2015 – Nina Canell

Thomas Stokmans, Menno Dudok van Heel
Indian Summer 2015 - Nina Canell

‘I like to stay with chewing gum and electric cables for a while’. Met deze, voor een leek mogelijk absurde, woorden wist Nina Canell meteen te boeien. In tegenstelling tot een chronologische uiteenzetting van haar werk en de ontwikkeling daarvan koos ze voor haar presentatie een andere invalshoek. Ze besloot het publiek voor haar werk te interesseren door het tonen van een ‘compilatie van gedachten’, met behulp van een selectie van haar werk zoomde ze in op twee belangrijke kernelementen: kauwgum en elektriciteitskabels. Zo vertelde ze over de geschiedenis van kauwgum –die tot duizenden jaren geleden terug te voeren is– en de sculpturale kwaliteiten daarvan. Een Neolithisch stukje kauwgom dat bij een historische opgraving in Finland werd gevonden wekte haar interesse. Daarnaast ging ze in op haar reis naar Hongkong waar ze op zoek ging naar nieuwe vormen van techniek, die in Europa nog niet in gebruik zijn.

Canell weet wat voor publiek ze voor zich heeft en speelt daar mooi op in. De lezing heeft een educatief karakter dat door het publiek gretig wordt opgezogen. Mooi om een kijkje te krijgen in het hoofd van een kunstenaar. Hoe ontwikkelt zich dat proces van denken dat voorafgaat aan de uitvoering van het uiteindelijke werk? De nadruk ligt op de gevoeligheid van tijd, materiaal en traagheid. De foto’s van de kleine sculpturen maken na haar verhaal meer indruk, hebben een grotere betekenis. Het probleem bij deze benadering is dat een groot gedeelte van haar artistieke kunstpraktijk niet werd belicht. Bezoekers van haar prachtige tentoonstelling Near Here in het Camden Art Centre in Londen (2014) hadden mogelijk meer willen weten over de invloed van architectonische omgevingen in tentoonstellingsruimten en het belang van de lichtinval. Hoe worden deze belangrijke elementen geïntegreerd in haar werk?

Wanneer Canell Hannah Arendt quote begrijpen wij hoe haar gedachtegang loopt. ‘Een gedachte is pas voltooid als hij opgeschreven is’. Door haar enthousiasme en humoristische benadering van de kunstpraktijk geeft ze inzicht in de manier waarop haar gedachten in een oeuvre van elektriciteitskabels en kauwgom worden vastgelegd.

In deze rubriek berichten Thomas Stokmans en Menno Dudok van Heel over de zesdelige lezingenserie in De Ateliers. Volgende week de laatste lezing, dinsdag 17 november, Elizabeth Price om 17:00 uur. Reserveren kan via office@deateliers.nl